Hipp Hipp Hurra......

Idag är det min son Addes 18-års dag. Kalas med 25 personer njöt av Mickes smörgåstårta & jag bakade marängtårta. Han fick jättefina presenter av nära & kära. Plattskärm med Widesk, juicepress, glas, kläder, pengar, lotter & en Twintip skida av mej, dn andra skidan får han i julklapp....jag är ju jättetät med endast sjukpenning som inkomt....men han hade en hälrig dag & blev nöjd. Tänk att det är18 år sen denna lilla ja menar stora kille så dagens ljus...19.07...vädret var lika underbart som idag...nja inte lika varmt dock, 21 gr idag.....men solen sken liksom idag...
Grattis Älskling. Älskar dej min son.

Marängtårtan du bara måste prova

Bottensmet:
4 äggulor
100 g smör
1 tsk citron el lime saft
Vispas poröst
2 dl mjöl
4 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
Blandas ihop & röres ihop med ägg/smör
1/2 dl grädde
1 dl mjölk
Röres i
Fördela smeten i en bakpulverklädd långpanna ("bröa gärna med coccos)

Maräng:
4 äggvitor
Vispas till hårt skum
2 dl socker
2 tsk vaniljpulver
Vänds försiktigt i skummet
Bred marängen över smeten.

Grädda i 150 gr i nedre delen
Dela något kallnad kaka & lossa den försiktigt från papperet

Dekoration:
ca 200 g bär (hallon, blåbär, vinbär....valfritt)
7 dl grädde
1 tsk socker
Vispas & bred över 3/4 av den på ena delen tillsammans med 3/4 av bären
Lägg på andra delen & bred över resten av grädden, dekorera m bären som är kvar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0