Tredje advent....



& 11 dagar kvar innan julafton. 4 grader kallt &  snö i luften....julkänslan börjar komma. Jag Älskar verkligen julen. Har massor av gamla traditioner & ALLT ska vara på ett visst sätt. Tror faktiskt att mina barn uppskattar det. En "klappkväll" när vi glöggar, slår in & lackar klappar. Godiskväll. Ljusstöpningdag. Japp, vi har många mysiga "inför-jul-kvällar/dagar tillsammans. I dagens stress & It-samhälle så är det MKT viktigt att vi "känner lugnet" som min son Adde säger.

Träffade en äldre kvinna imorse under morgonkissen med Zacke & hon liksom jag tycker att barnen idag inte "hinner" vara barn. De har skola el dagis på mellan 8-5. I bästa fall middag om inte ev träning är tidig. Hem, läxläsning, kvällsfika & natti. Helgen är oftast full bokad så när hinner vi umgås som familj??.
Skaffar vi barn utan att tänka oss för idag?? Bara  för att barn SKA man ha.... Nu kan det hända att du känner dej provocerad men det här är MINA tankar & jag står för dessa.
Jag har ALDRIG låtit mina barn "växa upp" på dagis. Jag har jobbat 75%, haft sämre ekonomi då men hellre fattig & lycklig än rik & olycklig är mitt vision. Mina barn hade fritisaktiviteter men inte 100 olika. De ville göra allt, men som förälder måste Du begränsa & styra.
Vänner till mej har barn som elittänker redan i låg ålder. Pratar man med föräldern så får jag känslan att barnet gör det för den vuxnes skull. Där den misslyckades ska barnet lyckas. Något att tänka på . Världen är hård & konkurens finns redan i låga åldrar. Barn kan oxå drabbas av prestationsångest. Självmorden har gått ner i åldrar & BUP är överbelastat. Tycker trenden talar sitt tydliga språk.
Många av våra barn är accessoarer, de ska var BÄST i klassen,  matchens lirare & utmärka sig i mängden. Barn får inte vara barn. De ska vara miniatyrer av vuxna.
Känner vi egentligen våra egna barn??
Känner de oss föräldrar?? 
Ha en skön 3:advent.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0