Falsk krupp-fy fan vad otäckt!!!!!!

Vilket uppvaknade. Halv 4 imorse vaknade jag av att min Anton pep. Han lät som ett plågat marsvin. trodde först att han hade en riktigt otäck mardröm men sen insåg jag att han inte fick åt sig andan. Han var okontaktbar& blå om munnen. jag blev klarvaken kan jag lova.......hade någonstans i bakhuvudet att man skulle få barnet att andas in kall /fuktig luft inte varm ånga som vida astma. Carro hade svår astma som liten. Nåja att klä en halvtmedvetslös panikslagen & rädd 9-åring är ingen lek.....men vi tog oss ut.....jag bar honom till en park vi har i närheten & satte ner honom på en bänk & efter ca 10 min så lossnade det.....han fick tillbaka färgen & andningen lät hyffsad...dock hostade han som en skällande hund....väl inne igen så ringde jag sjukvårdsupplysningen & jag hade agerat helt rätt. Fick även rådet att ge honom Mollipect, slemlösade, vilket jag hade hemma....Idag har han varit matt i lacken....huvudvärk, gråtmild & ont i kroppen...inte konstigt med tanke på dödskampen han hade inatt.....sjuksköterskan som jag ringde imorse hon tog ju Antons personnummer samt att hon uppmanade mej att åka in på akuten om det blev värre....Jag har hennes namn & ska tacka henne på något sätt....hon ingav mej ett lugn & gjorde att jag kände mej trygg i helvetet.....jag har jobbat 26 år inom vården & sett det mesta men när det gäller ens barn känner man sig helt maktlös....så Tack Syster Anna-Lena på NUS för den hjälp!!!! Krupp är vanligast hos pojkar mellan 1-5 år, men även äldre barn som Anton kan drabbas....orsaken är virus & långvarig förkylning. Symtomen ärskällande hård hosta, heshet, slö-o trötthet. Anfallet kommer oftast på natten när barnet har sovit ngr timmar det enda man som vuxen kan göra är att barnet får inandas kall fuktig luft (så daggen imorse var perfekt) på vintern kan man spola kallvatten i badkaret eller handfatet, finns fönster så öppna det litegrann. Kom dock ihåg att inte kyla ner HELA kroppen för barnet har ofta feber samt får frossa av anfallet... vara så lugn som möjligt, ha högt under huvudet., Håll barnet i din famn. Anton hade sååååån panik, han trodde han skulle dö. Han fick panik, grät, skrek, krampade & andningssvårigheter....Han sa för en stund sen att han är jätterädd att somna ikväll. -Tänk om jag får likadant inatt & du inte vaknar mamma.....kan jag dö då???? Så han ska sova i mammas säng inatt..

Min Anton
se länken
www.folkbladet.nu/?p=108331



dagen innan han åkte till fotbolls EM i Innsbruck som

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0