Sommaren är kort.......

Japp här i Norr är den det....sån här värme idag 27....så här länge minns jag inte ens när vi hade. Jo sommren 91. Adde, min son var ngr månader & det var ett H-vete m värmen me en sån liteb bebba. Skogsbränder härjade i Härnösands omnejd den sommaren....vi var nere där i 3 v m husvagnen, hälsade på godavänner i Nordingrå. Jag minns att min killes moster satt brandvakt på nätterna....brandförsvaret o kustbevakningen vattenbombade från luften...minns inte hur många hk skog o mark som brann...Eld faccinerar mej....jag var med om en häftig brand på Zachythos, Grekland 2004. Befolknngen evakuerades, flygplan från Athen vattenbombade., snygga grekiska brandmän uppmanade oss turister att ta oss t fastlandet. Men jag & min kompis åkte runt på motorcykel, fotade, såg hur otroligt snabbt elden spred sig. Det var som om den "hoppade fram". Gissa om vi var i stort duschbehov när vi kom hem..lokalbefoklningen bjöd på ouzo & berättade "åkerhistorien". Branden var anlagd med ingen blev misstänkt eller åtalad. I Grekland är det staffbart, fängelse l dryga böter, att kapa ner olivträd. Nästan alla greker vill ha åkermark som de kan odla på men olivträdens framkomt hindrar det. Så då tuttar men på istället. Alla vet oftast Vem pyromanen är men man anger inte denna. Sen att bostäder går åt i branden & ett & annat husdjur det ingår....huvudskaen är att men får mark att odla på..Bilden visar dagen efter branden....Allt är som en spökskog...inte ett liv.....bara aska & tystnad....

Dagen efter branden

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0