Nyårsafton...

hade vi riktigt kallt, -26. Vi åt gott. Vi skålade in det nya året i brasans sken & njöt av alla fyrverkerier runtom fjorden. Sååå vackert. Mina vänner bor högst upp i "byn" så utsikten är otrolig. I Sverige så tänder vi brasa ute på valborg, men i Norge så gör man det på nyår. Inte en stor utan varje hus tänder sin egen. Som vi gör på stugsista. Mot den svarta natthimlen så blev fyrverkerierna & eldarna vackra kontraster.


 

Lördag testade Carro & Adde sina alpina kunskaper i opistad backe i http://malselvfjellandsby.no

Hoppas Carro skriver om det på sin blogg för den dagen går till historien...Hahaha...Jag kissade nästan på mej när de återberättade sin dag i de norska fjällen...för stora berg för tuffa "svennar" eller  hahahha

Jag, Zacke och Vibeke åkte iväg till http://malangen.com & hade ett underbart dygn. Vi snackade, åt & såg film. En som jag verkligen rekommenderar är:

"Kallt byte" en skräckis
http://www.filmtipset.se/film/kallt-byte.html
Bland de bästa filmer jag sett.
Fy fan va rädd jag var när jag skulle ta nattpromenaden med Zacke sen.
Att vakna upp och se solen gå upp över isen är själavård. Det var så ljust att det gjorde nästan ont i ögonen.

Torsdag åkte vi in till Finnsnes på shopping tur. Norge må vara dyrt & svenska kronan svag mot den norska 8 nkr-10 sek, men när det är REA så är det REA. 70% överallt & på nästan allt.
Köpte lite kläder till Anton & Adde.Sen tog vi pizzaslice med dryck 85 Nkr??!! DET VAR INTE REA. Jag & Vibeke fick en till mysig dag på tu man hand.

Reasn hem på fredag blev tragisk historia även den. I Boden fick vi vänta 2 timmar i 2 minusgrader. Närv i väl kom på tåget så hade SJ gjort fel & bokat oss i en allergivagn, trots att jag bokat biljetterna "med hund".
När dessutom tågmästaren var otrevlig & ansåg att det inte var hans problem så brann jag av.
Efter mycket om och men så hamnade jag & Zacke i en trång "glaskupé med 4 andra hundar & 2 katter + deras repektive ägare. Blev lååååånga restimmar innan vi änligen var framme i Vännäs.
Japp Vännäs??!!
Där fick vi vackert kliva av för att ta bussen vidare till Umeå.
Som tur var så fick vi skjuts till Umeå.
Packa in allt bagage, oss & Zacke i en buss igen det hade vi inte pallat.

Satt igår & reklamerade resan. Kan tydligen få ersättning för alla besvär & förseningar vi var men om.
Har vi tur så får vi igen hela biljetten. 3200 kr!!
Gissa om jag överklagar om jag får NEJ till ersättning.
Oj vad jag skrev & klagade igår.
Gillar att gnälla på myndigheter. Alla anser att det är lönlöst. Att den "lilla människan" ALDRG har en chans mot den stora myndigheten.
Men om man inte försöker såkan man ju heller inte vinna. Eller hur??


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0